Ny kampanje: Fisk før og nå

Publisert: av Kenneth Karlsen

«Fisk før og nå» er navnet på den nye kampanjen som Sjømatrådet lanserer fredag 9. november.

Kampanjen er en del av vår strategi for å øke sjømatkonsumet, særlig hos unge voksne. Kampanjen er derfor rettet mot målgruppen under 40 år.

Det er mediebyrået TRY som har utviklet kampanjen, og filmen er regissert av Harald Zwart. Filmen vil være svært synlig på TV, kino og i sosiale medier frem til jul og i flere perioder i 2019.

Selv om nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder sjømatkonsum, har konsumet vært på vei nedover, særlig hos de unge. For de under 34 år har sjømatkonsumet falt med hele 46 prosent siden 2012. Kampanjen understøtter myndighetenes kostholdsråd om å spise fisk tre ganger i uka. 

- Sjømatrådet har sett på en rekke ulike undersøkelser om folks tanker og assosiasjoner til fisk og skalldyr. Mange peker i samme retning: folk vil gjerne spise mer fisk, men de får det bare ikke helt til. Med denne kampanjen ønsker vi å anerkjenne de utfordringene mange møter om at fisk kan fremstå som kjedelig. Vi vil med denne kampanjen vise at det er fullt mulig å la seg friste av fisk også i hverdagen, sier Kristin Pettersen, direktør for markedsføring og PR i Norges sjømatråd.

Årsakene til at stadig færre spiser sjømat er sammensatt, men i rapporten Fiskespiseren kommer det frem at særlig unge mennesker har lite greie på hvordan de skal tilberede et fiskemåltid. Den yngre generasjonen er vokst opp med pizza, taco og texmex-mat der fisk har liten plass, og sjømatproduktene har ikke hatt den samme utviklingen med ferdige måltidsløsninger som for eksempel kjøtt. Dessuten har de mellom 20 og 40 år ofte en stressende hverdag med småbarn, noe som krever at middagen må handles inn kjapt og være rask og enkel å lage. Der taper fisken for kjøttet. Det finnes langt flere lettlagde, ovnsklare og gryteklare retter av kjøtt enn av fisk og i butikken er sjømaten mindre synlig.

 

Siden mange faktisk ønsker å spise mer sjømat, er det fullt mulig å øke konsumet. Det krever imidlertid felles innsats i alle ledd av sjømatnæringen, dagligvarebransjen og helsemyndighetene.

 

- Tiltakene handler om både kampanjer, markedsføring og produktutvikling, sier Pettersen. 

 

- For eksempel bør kampanjene få de unge til å tenke på fisk som noe de spiser fordi de har lyst, som smaker digg og som er lettvint å lage. I tillegg bør sjømaten i større grad inkluderes som en del av moderne retter som taco og wraps. Det innebærer imidlertid at de lettlagde produktene må finnes, og de må være tilgjengelige og synlige i butikken, sier Pettersen.

Siste nytt